Євген ОНАЦЬКИЙ
Слово
«фарисей»
походить від арамейського «фариш», що значить — відсепарований, відокремлений,
бо фарисеї, щоб затримати свою «праведність», уникали всякого контакту з
невірними, з поганами; уважали, що й сісти за один стіл із ними — то великий
гріх, тому то Христос картав їх: «Проводирі
сліпі, що відціджуєте комаря, а верблюда проковтуєте... чистите згори чашу й
миску, а в середині повні кривди й здирства...»
ФАРИСЕЇ
— це ті, що з погордою й зневагою ставляться до грішних «митарів»; це ті, що
кричать про свою «кращість», про свою «вищість», про свою «єдиноправедність»;
це ті, що з нехіттю і навіть з ненавистю ставляться до тих, хто не належить до
їх «праведної» касти чи партії.
Фарисеї...
Ах, як не любив їх Христос!
Називав
їх (цитую з Євангелії) «гробами побіленими», лицемірами, що тільки зверху
виглядають на людей праведних, а всередині повні облуди й беззаконія; що всі
свої діла роблять так, щоб їх бачили люди, і моляться подовго при людях, але
насправді «зачиняють царство небесне Перед ЛЮДЬМИ І Самі ДО НЬОГО не ходять, і
інших до нього не пускають...»; багато й гарно говорять, але погано чинять:
«накладають тяжкі тягарі на людей і кажуть їх носити, а самі й пальцем їх не
рушать... бо «вони залишили найважніше в законі — правосудця, любов і
віру...», «із дому молитви зробили вертеп розбійників...»
Характеризували
фарисеїв — вузький формалізм, прив’язаність до зовнішніх форм і приписів та
горделиве призирство до всіх, хто до них не належав. Тому то виступали вони
проти Христа, називали його «безбожником», що «суботи не дотримується, виліковуючи
недужих...» Христос же своїм проникливим оком бачив їх справжній
лицемірний зміст прихованих амбітників, що «люблять перші місця на обідах і
перші сніданки у божницях», і тому залишив нам незабутню притчу про митаря і
фарисея:
Два чоловіки
ввійшли в храм помолитися — один фарисей, а другий — митар. Фарисей так
молився:
— Боже, дякую тобі, що я не такий, як інші люди, грабіжники,
несправедливці, чужоложники, або — як цей митар...
А митар не смів і
очей до неба підвести, а тільки бив себе в груди й казав:
-
Боже, милостивий будь мені,
грішному!
Митарі, що збирали
у жидів податки для римлян, вважалися найбільшими негідниками і все ж Христос зауважив:
«Правдиво кажу вам, щo митар
пішов до свого дому більше оправданий, ніж фарисей, бо хто підносить себе, буде
понижений, хто ж понижає себе, буде вивищений...»
Фарисейство
— це явище загальнолюдське. Але особливо страшне воно в народі, що знаходиться
в такому стані, як тепер український нарід, поневолений або розкиданий в світі,
відданий нa поталу різним чужинецьким агентам, що сіють розбрат і братовбивчу
ненависть, що використовують фарисеїв, як несвідоме знаряддя своїх
імперіялістичних цілей: «діли і — пануй!», «розколюй і — пануй!»
Фарисеї — це явище
загальнолюдське, але ніде, мабуть, їх так не плодилося, як у нас у ці нещасні
часи руїни. Зустрінете їх у нас на кожному кроці, зарозумілих щодо себе і
повних зневаги до інших; при кожній гіршій і кращій нагоді підносять вони
руки до неба і дякують Богові, і то голосно, щоб усі чули, що вони не такі, як
«той митар», як ті «руїнники», як ті «опортуністи», як ті «запроданці»,
«зрадники», «пацифісти...»; як той герой Зимового Походу, що його охристили
«легендарним командармом». Ні, — вони — «чисті», вони — «праведні», вони й за стіл із тими
«опортуністами» і «зрадниками» не сядуть, щоб чистоти своєї не замастити, вони краще
відокремляться...
Бо
і що вони дійсно можуть мати спільного з тими, що вже більше, як ЗО років
стоять беззмінно на фронті боротьби із безмірно сильнішими червоними й білими
окупантами і терплять поразки, і зазнають сорому, і вимащуються в болоті, —
але зброї не кидають, але не здаються, але боротьбу провадять і провадитимуть
аж до самої смерти?
Що
можуть вони дійсно мати спільного з легендарним командармом Зимового Походу,
генералом Омеляновичем-Павленком, якого вже самий титул легендарного
командарма беруть вони в лапки, дарма, що він ввійшов, як славний герой, в
українську історію і в ній славно залишиться...
Що
їм, зрештою, й сама українська історія, коли вони всю історію починають —
тільки з себе?
Ці
люди по всіх усюдах виявляють велику ретельність і щохвилини готові кожного
обвинуватити за те, що він «не дотримується суботи» і в день свята «лікує
недужих»... І тому існує в нас постійно стан перебільшеної тривоги й зловорожости, що
його викликають ці люди, турбуючи непотрібно суспільство і забираючи йому
дорогоцінний, потрібний для розбудови, час на дрібниці, на те, щоб воно
«заняло становище» до того чи іншого явища, себто, щоб воно обов’язково засудило
той чи інший чин.
Про них ще Ніцше
писав:
«їм
здається найвищим щастям зробитися суддями. Але послухайте моєї ради, о, друзі!
Стережіться всіх тих, хто має сильне бажання карати. Це люди — злої вдачі і
злого роду: на їхніх обличчях можна вичитати риси ката і шпига...»
Характерна риса
фарисейства — непогамовна – не фразерство, виголошування патріотичних фраз, за
якими нема ніякого конкретного змісту, ніякої конкретної дії, але низка вимог
до громадянства: «Накладаєте тяжкі тягарі на людей, — казав їм Христос, — а самі й
пальцем не поворухнете...»
А
тим часом уже Ніцше в своєму славнозвісному творі «Так говорив Заратустра» навчав:
«Не жадайте нічого, що переходить понад ваші сили, бо ті, що хочуть
понад власні сили, виявляють тільки злісну заздрість. Особливо, якщо вони
хочуть великих речей, бо в такий спосіб ці тонкі підробники монет, ці зручні
жонґлери й комедіянти збуджують недовір’я до великих речей... Будьте обережні з
ними... Бо нема нічого дорогоціннішого як правдивість».
У
нас дуже часто ставлять до громадянства такі високі вимоги, такі неможливі до
виконання, що ані той, хто їх виголошує, ані той, хто їх слухає, не вірять ані
хвилинки, що їх можна насправді здійснити. І тому ніхто й пальцем не поворухне,
щоб їх бодай спробувати здійснити, але — високопатріотичну промову виголошено,
оплесками її вкрито1 і промовець відходить задоволений, дарма, що своєю
«високопатріотичною», а насправді тільки демагогічною, промовою він підірвав самий
зміст високого патріотизму.
Тому
то Христос дав нам велике попередження супроти фразерського фарисейства:
Не
кожен, хто вигукує «Господи, Господи!» ввійде до Царства Небесного!
І
не кожен, хто чваниться своїм патріотизмом, націоналізмом і любов’ю до
України, насправді заслуговує на назву патріота і націоналіста:
Не
по словах судіть їх, а по ділах їх!
Бо
тепер в світі точиться жахлива боротьба між силами любови й ненависти, —
боротьба тим жахливіша й підступніша, що в ній ненависть лукаво користується з
фразеології любови! Було так зрештою нераз і давніше. В добу страшної інквізиції,
Торквемада певно був переконаний, що, палячи єретиків на вогні, робив це задля
«любови» до їх душ!
А хіба не задля
«любови» до людства й про- летаріяту московські большевики, ось уже ЗО років
купають те людство і той пролетаріят в крові, навіть перевищуючи тортури
інквізиції, по льохах НКВД... Подібна форма «інквізиторської любови» панує
тепер і в наших фарисеїв, — у тих, що самі себе називають «кращими» й
«праведні- шими» і намагаються накинути насильством їхню точку погляду іншим
людям — для «добра Батьківщини» чи задля «любови до України», розуміється.
Точиться в світі
страшна боротьба між силами любови й силами ненависти, між силами Христа й
силами Антихриста і найболючіше спостерігати, як багато у нас людей, самі того
не розуміючи, сіють ту жахливу, підступну ненависть, що прибирає на себе
машкару любови..., що, намагаючись розбити й розколоти, на користь чужому
імперіялізмові, національну єдність, голосно кричать про свій високий
патріотизм і націоналізм!..
Не по словах судіть
їх, а по ділах їх!
А діла їх — не
любов, а — ненависть, не єднання, а роз’єднання, не єдиний національний фронт
проти спільного ворога, а «посилена внутрішня. боротьба між українцями», не
скупчення всіх національних сил навкруги одного спільного національного
осередку, а ніби виконування наказів ворожого імперіялізму: «Діли
і — пануй!» «Розколюй і — пануй!»
Мудра політика!..
«Завзяття чи
спокуса самовирипавдання», Париж, 1956 р., стор. 42-47
Немає коментарів:
Дописати коментар