Віктор Май

Ці
означення в часі малонапруженого і спокійного історичного розвитку з часом
тратять своє основне значення центру всебічної досконалості суспільства,
спадаючи до поняття засобу для витончення тих чи інших змислів одиниці в чисто
відносному розумінні, позбавленому органічного зв’язку з життєвими вимогами
дійсності.
Постає
і відокремлюється від цілості народного єства своєрідна каста людей із окремою
культурою, психікою, із окремим поняттям боротьби за існування. Своїм
поступованням і інтересами вона здебільшого чужа не тільки народній масі, але й
її стихії, її основній культурі. Це і є так звана інтеліґентщина. Не позбавлена
своєрідної талановитості, ця верства вилонює з себе салонно-парламентарних
політиків, безхребетну кон’юнктурну публіку, “офіцериків”, представників
абстрактного мистецтва. Буває, що вона полонює і накидає свій тон цілій
державній структурі.
Приклад: передвоєнна імперія Петербургу, де від царів до
романтичних революціонерів типу Савінкоф-Кєрєнскій все просякнуто було
кімнатно-собачним духом інтеліґентщини. Стрибаючи “по кочках стихії” (вислів
редактора “Кієвляніна” В. Шульгіна), вони, кожний по-своєму, батюжили і перли в
обійми революції свою батьківщину, лишаючи власний образ пера ґеніального свого
представника О. Блока:
“Слаб і смірітся ґатов
І прєдкі маї пакалєнья рабов,
І нєжності ядом убіта душа,
І ета рука нє поднімєт мєча…”
Одначе
це не могло б мати для нас такого значення, щоб аж заходила потреба про це
писати, коли б і між нашим суспільством не виникала й зі швидкістю тропічної
пошесті не розросталася пасія “інтеліґентщини”. В політиці, в громадському й
родинному житті, в літературі й мистецтві – де тільки живуть (обминаючи
уесесерівську каторгу) українці, в цю жорстоку добу титанічної боротьби за
кожен шматок народних прав, за право говорити словом матері, в цей якраз час
ростуть оці саксофонні “хлюсти” в позі патлатих пророків, які розпочали свою
місію ширення між молодим і не окріплим нашим суспільством дух інтеліґентської
анемії. Джерел, звідки черпають своє натхнення ці тигри “еліти“ багато, але
головним із них є так звана “європейськість“. Цей уславлений у нас фіґовий
листочок, що набув собі майже священної недоторканості в колах, які не завдають
собі праці самостійно думати, дуже часто прикриває собою велетенську порожнечу
і саму непривабливу наготу.
Ось вам
миндально-солодкаві пересюсюкування Бодлера – ще гірше якого-небудь російського
епігона. Ось незручне мавпування обгорточних лубків паризьких видань.
З’являються своєрідні видавництва “щоб не відставати від Європи”, перехоплюючи
по дорозі якраз все те, що Європа з винятковою дбайливістю вимітає від себе
залізною мітлою. Родиться політик у білих рукавичках, обложений подушками і
салонними собачками. Побіч нього блідо-тонкий поет, модерний від слова “мода”,
що міняє свої переконання швидше, ніж жінка капелюхи, намагаючись мавпувати
японського кулі, московського босяка, паризького кокаїніста і кого хочете, аби
тільки затерти себе самого, своє “я”. Це все це (розуміється) – “модернізація“,
“європейськість“, “перейняття нових напрямків“. На ділі ж все це сама звичайна
нікчемність, втрата рідного здорового ґрунту, на який не пересаджувати екзотику
чужини треба, а розгортати власні пороги і з нутра п’янкої землі черпати ідеї
та запліднювати ними свій великий чин.
Увага, увага! – ви, суворі лицарі наступаючих сталевих
полків великої будуччини! Перед вами наростає струп “інтеліґентщини“, який вже
торкається організму вашого суспільства. Повстає і розростається оте разюче
тавро немічності і себезаперечення, яке ви, лицарі, маєте випекти своїм
пристрасним зором і дати йому належне місце, хай навіть по зразку Європи, але
тієї Європи, що на наших очах розвернутими лавами твердо вибиває свій владний
крок вперед, оздоблена злотосяйними прапорами чести і слави землі, що дала їм
могутнє життя.
Май В. Інтеліґентщина
// Розбудова Нації. – Прага. – травень-червень 1934 року. – с. 112-113
Немає коментарів:
Дописати коментар