Михайло
Колодзінський

Татари,
республіки старого світу, середньовічне ленне військо й
торговельні республіки, королі та князі ХVІІІ-го ст. і врешті народи ХІХ-го ст.
– всі воїни провадили війну на овій лад, іншими способами й за різні цілі.
Татари й інші
кочові народи шукали нового місця й грабежей. Вони вирушали на війну з жінками
й дітьми, тому були завжди численні. їх ціллю було підбити або прогнати
противника. Такі степові народи могли все завоювати, бо ніхто не міг рівнятися
з ними числом озброєних людей. Одначе, на щастя, ті дикі народи не мали
відповідної культури. Навіть якщо й були серед них великі полководці, як
Атилля чи Джінґісхан, то з браку культурного рівня не могли вони чогось
тривкого створити.
Старинні
грецькі республіки мали малу територію, мале військо. Взаємні ворожнечі
виключали можливість якогось великого спільного почину. Все кінчалось на здобуванні
міст і на нищенні піль ворожої республіки. Виняток творить у тих часах Рим.
Коли інші республіки билися за здобичу, Рим бився з сусідніми містами за те,
щоб їх втягнути в союз. Щойно пізніше, як Рим поширив свою владу за допомогою
союзів «а середню й південну Італію, почав вести іншого типу імперіялістичні
війни. Безперечно, воєнна доктрина римлян під час картагенських воєн була
зовсім інша, як грецька в той час, хоч озброєння війська було зовсім подібне,
а навіть бойова тактика була та сама. В основі воєнної доктрини римлян у тих
часах лежала жадоба підбою й містичний голос про культурну місію латинської
раси. Знову греки боролися за дрібничкові справи. Виняток творять війни
Олександра. Такого підбою не могли доконати грецькі республіки, тільки король-здобувець.
Середньовічні
держави провадили війни: ленним військом, яке було зв’язане з фєвдальною
системою. Озброєння й тактика такого війська полягали на силі п’ястука.
Поодинокі лицарі рішали боротьбу, тому середньовічні війська не були численні.
Війна кінчалася відносно скоро. Ціллю війни було здебільшого провчити ворога, а
не його підбити. Лицарське військо забирало ворожі череди худоби й верталося у
свої замки бенкетувати. На справді середньовічна держава уявляла з себе
розв’язаний: жмут прутів, якими були поодинокі февдали.
Політичний
устрій Европи уявляв особливий вид. Існувало багато малих держав, які були або
неспокійними республіками або обмеженими в своїх правах монархіями. Держава, що
складалася з таких державок, була конгломератом легко пов’язаних з собою сил.
Вона не могла діяти за означеним пляном. Устроєві такої держави та її зовнішній
політиці відповідав стиль воєн. Европейаькі держави замінили особисті
повинності своїх громадян грошовим податком. Отже військова сила
залежала від стану каси. Европа змінила не тільки військову систему, але й
політичну. З цілого хаосу середньовічних васалів постало тепер кільканадцять
королівств і декілька республік. Внутрі держави настав відносний порядок поміж
різними станами. Державу заступав кабінет монарха. Цей кабінет мав тепер вплив
на ведення війни.
Війна
одержала велику силу, коли на місце денного війська прийшло стале. Але вона
втратила багато на своїй політичній сторінці. Військо удержував монарх, який
не робив різниці між приватною й державною касами. Нарід не мав ніякої участи в
управі держави. Монарх (та його кабінет) був власником і керівником державного
майна, яке хотів завжди збільшити, хоч населення держави не мусіло мати з того
користі. Отже в степових народів, як, напр., у татарів, бере все населення
участь у війні. У старинних республіках і середніх віках означена частина
народу займається війною.
У ХVІІІ-му
ст. знову бачимо, що нарід не має найменшого впливу на війну. Уряд був
відділений від народу й уважав себе державою. Війна стала тільки підприємством
кабінету, яку він вів при помочі золота, якого завжди бракувало. Відповідно до цього
війна мала свій особливий характер. Ніхто не хотів ризикувати, а тим самим
вести її до остаточного кінця й таким чином збільшити кількість непередбачених
можливостей. Одначе загально війна втратила своє властиве значення. Всі знали
ворожі сили й ворожу касу. Ніхто не міг побільшити сталого війська під час
війни, бо треба було часу на вишкіл. Знищену армію не так легко було
заступити, другою. А втім конечність не гнала шукати рішучої розправи. Знання
ворожих сил та засобів забезпечувало перед найгіршим, тому ніхто й не
відважувався посунути справу війни до крайності. Тільки відвага війська й
жадоба слави могли кинути армію в ризиковану битву. Одначе устрій держави
гальмував бажання визначитися на полі бою, бо розбите військо не можна було
так легко заступити іншим. Тільки тоді, як були певні можливості на виграну,
відважувався полководець на битву. Таке мляве провадження війни було вершком
слави тодішнього полководця. Наступ – принцип кожної війни, замінено на
обережність і розважливість. Війна стала грою, під час якої час і припадок мішали
карти. По своєму значенні війна була тільки зміцненою дипломатією, в якій
битви й облоги міст заступали дипломатичні ноти.
Але як тільки
станув на чолі розбуджених революційних сил Наполеон, ціла Европа мусіла
покоритись. Політичні зміни, що їх принесла французька революція, дали нові
сили, нові засоби й нову енергію до провадження того роду війни, про яку не
мали уяви прусські й австрійські генерали, виховані на засадах пануючої тоді
воєнної доктрини. Французька революція викинула на воєнну арену народні маси й
основно змінила поняття про суть війни. Війна перестала бути дипломатичним
ремеслом чи дипломатичним засобом кабінетів, а стала знову засобом для
удержання при житті народів, чим вона мала в дійсності бути від появи людини
на землі. Під час французької війни знайшли застосування на полі бою всі пристрасті
людської душі, всі моральні прикмети народу, вся його інтелігенція й інтуїція.
З того часу приходить поняття ,,війна до останнього віддиху, як теж політична
ціль війни. Від часу французької революції війна змагає розбити тільки живі
ворожі сили якнайскоріше, в ім’я політичних цілей, за які війна вибухає.
Досвіди французької революції й наполеонських воєн опрацював теоретично
Клявзевіц у своїй епохальній праці «Про війну». Він перший доказав науково, що
воєнна доктрина кожного народу мусить бути вислідною його політичних змагань,
геополітичного положення, моральних прикмет, душевних пристрастей, хотінь,
історії, бойової традиції й усього того, що складається на живу душу народу.
Погляд Клявзевіца на війну видно найкраще з його визнань.
Коли глянемо
на історію українського народу від хвилини його появи, побачимо, що українському народові
було знане поняття тільки «абсолютної війни». Такий погляд на війну, який винесла французька
революція і який науково обґрунтував Клявзевіц, був питомий українському
народові від найдавніших часів.
Війна в
Україні не могла ніколи звиродніти з того роду забавки, як бачимо у вчаснім
середньовіччі в Европі. Степова орди загрожували постійно цілому українському
народові й уся Україна була безнастанно в стані облоги. У початках існування
Київської Держави небезпека від степовиків була менша – завдяки починам
геніяльних полководців України, які не тільки відганяли степовиків, але вивели
український нарід на підбій сусідніх. держав. У кожному разі війна зі
степовиками в Київській Державі була війною не тільки українських володарів,
але цілого українського народу. Тому й спосіб ведення війни, як і погляд на
неї, були зовсім інші у нас, як у західній Европі. Не можемо забути, що від
появи українського народу над Дніпром аж до початків XVIII-го ст. Україна була
терен ом вічних боїв зі степовиками. Та безупинна бойова готовість загартувала
український нарід і розвинула в ньому до максимум військовий інстинкт. Чого
можна було доконати з українським військом, доказав Святослав Завойовник, а
пізніше Сагайдачний і Хмельницький. Для нас важливо, що українська воєнна
доктрина від найдавніших часів не була копією чужих доктрин, але була завжди
питома душі українського народу. У той час, коли Італія, Франція й Німеччина
були поділені на різні республіки, князівства й монархії, коли на їхній
території не було такої армії, яка вважала б своїм обов’язком боронити цілу
державу, то в Україні така армія існує. Значить, Україна випередила Західню
Европу не тільки соборною армією, але й моральними кличами, які ту армію єднали
їв одне.
Завданням
воєнної доктрини є також розкривати національну свідомість українського народу,
сперту не лише на одній мові, звичаях чи культурі, але передусім на тому, що
український нарід завжди, як один муж, виступав до бою з ворогами. Спільність
пролитої крові за спільні політичні ідеали – це перша ознака нації. Не буде це
самохвальбою, коли скажемо, що в середніх віках тільки український нарід мав
найправильніший погляд на війну. Україні бракувало в той час великого вождя,
зі здібностями Святослава Завойовника, щоб зайняти перше місце в Европі. Зла
політична організація й низка фатальних випадків не сприяли цьому. Але жив і
боровся український нарід, тому можемо далі слідкувати за історією його воєнної
доктрини. За козаччини існує в Україні далі такий погляд на війну, як за
княжих часів. Татарські напади повторювалися щороку, а побіч татарів з’явився
новий ворог – поляки. Проти татарів і поляків бореться ввесь український нарід.
Війна їв Україні є тотальна, тобто «абсолютна війна», як каже Клявзезіц. Ця
тотальність досягає свого вершка за повстання Хмельницького. Український нарід
відчув більше національну спільноту за Хмельницького, як під час останньої
визвольної боротьби.
У 1914 р.
українська політика була соціялістично-демократичною, у своїх принципах ворожою
мілітаризмові. Війна для українських політиків була найбільшим злом. Вони все
робили, щоб убити в народі його прадідній погляд на війну. Висліди політики
Центральної Ради були катастрофічні для українського народу. Український
нарід не мав змоги виявити вповні своїх духових і фізичних здібностей. Не
бракувало йому відваги, хоробрості й запалу. Недоставало тільки політичних гасел,
які вивели б його до бою, як за Хмельницького, або як французький нарід повели
в бій кличі французької революції.
Боротьба
передусім поневоленого народу мусить бути пронизана ясними політичними кличами,
які розбудили б найбільш приспану волю. Тому то будова нашої доктрини мусить
узгляднити політичні ідеали українського народу, яких синтезу подає
націоналістична ідеологія. Воїна спирається на націоналістичних ідеологічно-програмових
перспективах і на тому, яку ролю вона визначує Україні в світі. Наша воєнна
доктрина має достосуватись до політичних змагань України. В нашій визвольній
війні бере участь увесь нарід, тому воєнна доктрина мусить будуватися на
охоплюванні цілого життя народу — так, як це було за княжих часів і за Хмельницького.
Воєнна
доктрина українських націоналістів мусить з’ясувати характер нашої війни в
найширших розмірах, яких тільки вимагають політичні відносини й наше географічне
положення. Коли політика українського націоналізму змагає оперти східні
кордони України на Волзі й поширити свій вплив у центральну Азію, то воєнна
доктрина українських націоналістів не може брати під увагу тільки етнографічні
українські землі, бо в цьому випадку буде розріз між політичними замірами і
воєнною потенцією.
Я зумисно
називаю «воєнна доктрина українських націоналістів», щоб зазначити, що в
Україні не може бути нічого ненаціоналістичного. Така доктрина дасть тверді
моральні й політичні підстави-для української армії. Воєнну
доктрину треба безнастанно пропагувати, щоб була вона жива й зрозуміла для
загалу, а не тільки для військових кругів. Найкраща доктрина не варта багато,
якщо вона є власністю тільки кількох фахівців. Обов’язком українських
націоналістів у нинішньому часі є відродити в українському народі той погляд на
війну, який мав він впродовж історії.
Ми
націоналісти – ідеалісти, а тим самим відкидаємо матеріялістичне розуміння
життя. У світі не діє матерія, але дух. Все має своє призначення і свою місію,
і не нам збагнути, чому це таж є. Це, зрештою, зайве, бо тоді життя втратило б свою
романтику. Ця вічна непевність, туга за чимсь великим, це брак яких-небудь
границь у поступі культури, це ті ірраціональні сили, які надають З'МИСЛ
життю одиниці, а: теж і життю сильних народів. Ми мусимо вірити в
призначення, що в нас лежить. Нинішній поступ не є твором матерії, але духа людини.
І ніхто з людей не має права змінювати Божого призначення: «У поті чола будеш їсти свій хліб». І від
того часу немає й не буде більше «раю на
землі», тільки війна, боротьба за існування. На перший погляд, це боротьба
всіх проти всіх. Але в дійсності в тій боротьбі є ціль, якої ми самі може не
вміємо пізнати. Людина, яка відтягується від тієї боротьби -й проповідує
пацифістичні кличі, є гнилим наростом на здоровому тілі. В природі не можна
спинити, боротьби, бо весь світ побудований на законі руху боротьби. Кожний
здоровий нарід мусить з почуттям радісного фаталізму вести боротьбу за це все,
що підшептує йому зов крові й до чого тягне його історичне призначення. Мусиш
боротися, інакше згинеш.
Наші предки,
що жили їв північній лісово-луговій Україні, обробляючи землю та починаючи
будувати міста, мусіли здобути степ, який простягався на південь і схід від
первісного місця осідку наших предків. Степ, а головно
азійський, уявляв у той час велетенський вулькан, з якого раз-у-раз виходили
дикі степові народи, які мов саранча залягли каспійські степи, а звідси
перевалювалися до Европи брамою народів.
Ми, українці,
не маємо степової душі, бо наші предки не були номадами. Наші прабатьки в сірій
старовині над Дніпром знали вже як управляти землею. Нині можемо завважити в
нашого найпростішого селянина відблиск тієї високої рільничої культури, яку мусіли
мати зовсім давно наші предки. За історичних часів бачимо, скільки крови пролляв
український нарід за те, щоб перемінити степ у ріллю. Не щоб пасти худобу в
степу, але щоб перемінити степ у лан збіжжя. Тому ми не степовики. Ми маємо наскрізь
позитивно-творчі заміри, витягаючи руку по степ. Ми мусимо до решти його
здобути для нас, для нашої культури й для нашої місії в історії.
Ця боротьба
за опанування степу ще не скінчена. Нині нема кочових народів печенігів і
половців, але є москалі. Це, мабуть, уже остання орда в Европі з азійською степовою
психікою. Не дивімся, що москалі мають також міста й села. Печеніги й половці
мали теж міста. В дійсності москалі в душі є і донині кочовиками й завжди будуть
змагати до того, щоб задержати степ у його первісному стані. Як не степ з
травою, щоб пасти худобу, то сколективізований степ. В обидвох випадках – це
загибель для нас як раси. Москва хоче перемінити нас у степовиків, як гуни
алянів і остроготів. Це не перебільшення. Ніхто не дасться збаламутити п’ятилітками,
індустріялізацією і тим подібними планами московських ханів. Усі ці плани, уся
ця робота не випливає з жадоби посунути вперед поступ культури.
Всі ці
московські пляни зруйнували з коренем стару рільничу культуру України, а її
саму обернули в пустиню. Бо ці пляни це видумка людей з монгольською і
жидівською психікою. Нам сьогодні грозить від москалів більша загроза, як у
давнину від печенігів, половців чи татар. Москалі не тільки хочуть знищити нашу
стару українську культуру, але й перемінити нашу психіку. Заведенням
колективізації зробили москалі в першій мірі наступ на душу нашого селянина,
який носить у собі правдиві прикмети наших прадідів, тобто прив’язання до
землі й почуття індивідуально-родової власносте. Знищити ці дві прикмети нашого
народу, це значить – повернути нас у нарід номадів, який буде почуватися
однаково добре від Збруча до Камчатки, і який буде бачити своє добро в
колективному стаді. Які б там жорстокості не стосували московські хани, то все
ж український нарід не піддасться й не виречеться свого первородства на Сході
Европи. Боротьба між Україною і степом іде далі, як перед тисячоліттям.
Боротьба ведеться навіть більш жорстоким способом, як у тих давніх часах.
Воєнна доктрина українських націоналістів мусить звернути теж увагу на жертви
колективізації, бо це жертви боротьби, яку веде український нарід від
тисячоліть на Сході Европи з дикими кочовиками. Нарід, який кладе гекатомби
жертв в обороні свого історичного суспільного устрою, мусить органічно
ненавидіти ворога й його політичні та соціяльні урядження.
Очевидно, і сьогоднішні
політичні відносини в Україні не повинні здаватися дивними для нас. Ми є
учасниками відвічної боротьби між цивілізацією і вандалізмом, між поступом і
темнотою, між порядком і. розбійництвом, між плугом і степом. Бо ми, українці,
і сьогодні репрезентуємо цілою нашою національною спільнотою – поступ і цивілізацію, яка є витвором духа європейських
народів. А Москва і сьогодні заступає той руїнний напрям, що був прикметою орд
Атиллі й монгольських кочовиків.
Ми сьогодні
знову, як і в давніх часах, боронимо європейську культуру від наступу
московських ідей, а навіть зорганізованих по-воєнному її орд, які є не менш
загрозливі, як орди Атиллі й Джінґісхана. Це є наша місія і призначення
історичне, і ми мусимо бути цього свідомі. Хоч чужинці нам не признають цього,
а наші історики обминають це з цинічним не зацікавленням, яке межує з
неуцтвом, це наше історичне призначення. І ми, українські націоналісти,
відчуваємо кожним фібром нашої душі, що наші предки розпочали на Сході Европи
організоване життя, що вони тут перші засадили культуру над Дніпром, :і що
вони боронили Европу від диких номадів, які тільки й мали одну думку: загарбати
й знищити матеріяльні й духові добра наших прадідів.
І сьогодні
пливе в наших жилах ікро-в наших предків, які перший раз з’явилися на конях і
возах у лісово-луговій Україні й рішили загинути на цій чудесній землі, або
зберегти її для потомків і для тої культури, яку вони винесли з прабатьківщини
індогерманських народів. І сьогодні мусимо ми і далі продовжувати ту місію,
залишену нам батьками. Нема тут ніякої випадковосте, що якраз український нарід
замешкує Східню Европу. Ми мусимо здати собі з цього справу й з молодечим
запалом продовжувати й докінчувати завдання, яке на нас вложило призначення.
Україна
тільки тоді була сильною й займала незалежне місце в історії, як поступала
згідно з своїм призначенням. Коли зрікалася своєї місії, то упадала. Український
нарід одержав десять талантів від Бога, тому мусить їх удесятеро побільшити, а
не закопувати даровані в землю.
Тему, що український нарід не продовжував політики Святослава й Володимира
Великого, Схід Европи є і до сьогодні в пливкому стані, а каспійські степи аж
по Алтайські гори є ще недоступні для нинішньої культури й цивілізації. По
упадку Київської Держави забракло культурного вогнища на Сході Европи. І
сьогодні його бракує. Бо все те, що робила Москва і сьогодні робить, це все є
негацією Бога на землі.
Не треба отже
обманювати
себе впливом Москви. Цей вплив є такий, як давньої столиці Золотої Орди. Якщо
Москва силою і терором, не зможе накидувати свого впливу, то вона не буде мати
на Сході Европи більшого значення. Тільки замотеличений український хам-напівінтеліґент
може знайти уподобання в московській культурі чи побуті. Душа українського
народу завжди буде гидитися москалем. У боротьбі за перемогу духа степу ми
будемо мати вирішне слово, коли зуміємо-розбудити в українській масі почуття нашо
історичної місії, яку нам переказали наші предки, і коли будемо вміти вчути в
цій місії руку Провидіння і не будемо спростачувати нашого завдання на Сході
Европи.
Ми мусимо
мати відповідну концепцію військову, політичну, економічну, а навіть церковну
для тих усіх земель і народів. Коли ,не погодимося з нашою місією, то програємо
знову. Історія не терпить половинних творів. Не може бути над Дніпром
української держави, а над Волгою і Каспієм дикого поля. Це все є одна
геополітична цілість. Тому, що український нарід не продовжував політики своїх
предків і не поширював свого політичного впливу аж по Алтайські гори, то
сьогодні починається. Азія там, де колись була Европа. Ми, будуючи українську
державу, мусимо пересунути кордони Европи до Алтаю і Джунгарії. Европі бракує якраз
цього простору, який лежить тепер облогом, або плекає монгольського змія.
Україна, призначена зв’язати цей
величезний простір з Европою політично, економічно й культурно. Аж тоді
виконаємо заповіт наших предків, а фраза «на
грані двох світів» набере реального змісту. Ми запряжемо найкращі духові
сили Европи до праці на цьому просторі, а з цього вийде користь і слава не
тільки Україні, але й цілому культурному світові.
Є щось фаталістично-величаве в
нашій боротьбі за самостійність. Так, як Цезар, здобуваючи Галію, відкривав
цілу Европу для римської культури й цивілізації, так наші націоналістичні
революційні армії мають відкрити західньо-европейській культурі простір, що
простягається на схід і південний схід від України. А промінюючим центром цієї
культури буде Київ. І цю нашу культурну місію, започатковану й полишену в
спадщину нам прадідами, мусимо взяти як один муж в основу воєнної доктрини
українських націоналістів, бо це надає глибокого вмісту нашій нинішній боротьбі
й єднає нас з минулим, як теж надає ціль…
Торонто, 1957 р.
Немає коментарів:
Дописати коментар