Коли при останніх виборах
до австрійського парламенту було вибрано
українських послів (у Галичині разом з Буковиною) всього 26 душ, то багато
хто з нас, жалкуючи, казав: "Боже, як же мало!.. Яку ще малу силу мають
там українці!".
А що ж казати про вибори
до нашого "парламенту", коли тепер, до 4-ї Думи, не вибрано ні одного
депутата українського, себто такого, що осібний гурт ви-борців-українців
поставив би яко свого відпоручника, що заступив би їх, що мав би своїм обов'язком
і бажанням дбати в Державній думі перше всього про справи України.
Ні одного — на 442
вибраних депутатів!..
А тим часом Галичина — се
країна завбільшки з одну нашу губернію. Ми ж тих українських губерній налічуємо
більше десятка. І вся оця величезна країна не спромоглася поставити до
Державної думи ні одного посла!..
Се вже найвиразніша
відповідь на питання: чи є в нас якась там наша свідома сила, чи нема?.. Так,
мусимо признати на сей час наше безсилля, наше велике безсилля!..
Як же воно так сталось?
Дуже просто: ще дуже мало серед української людності (не тільки серед темної, а
й серед освіченої) свідомих українців, — свідомих свого національного прихилля,
права й обов'язку. Страшенно мало навіть і в свідомих наших людей —
ретельності, завзяття в простуванню до своєї мети.
Багато пошкодило й те, що
в головах сидить ще не вибитим цвяхом та думка, що "все одно й інші
поступовці — росіяни чи жиди — можуть так само дбати про наші справи, як і наш
депутат". Думка смішна, бо з якої ж би то речі хтось там став так само дбати
за когось іншого, як міг би дбати він сам?! Одначе й найщиріші українці,
наприклад в Одесі, кидалися при виборах то туди, то сюди, шукаючи тих дивних
друзів, і прилучалися то до росіян-"кадетів", то до
соціал-демократів, а при тім чогось особливо охоче віддавали свої голоси —
жидам: то Жаботинському (се пак "любимець" поступових українців!), то
Сльозбергові, то ще якомусь!.. За свого ж українця, п. Луценка, подано було так
мало голосів, що не хочеться про це й згадувати!.. (Його пак "подолав"
на передвиборчих зборах — жид Сльозберг).
Правда, всіх поступовців
на виборах в Одесі подолали наостанку праві, але се вже інша річ; що ж до
українців — то правим не було великого клопоту й боротися з ними... Українці
розрізнилися — і самі себе подолали!
В Харкові було ніби краще,
але не дуже, бо хоч за українських кандидатів там подано більше голосів
(скілька сотень), але все ж український кандидат не пройшов ні один, навіть
такий відомий у Харкові діяч, як п. Міхновський. Ну, та все ж хоч люди
побачили, що єсть якісь-то виборці-українці, що настає якась там своя
українська сила.
Власне, на сій думці й
треба спинити нашу увагу: наша сила ще мала, дуже мала — се тепер виявилось
зовсім виразно; але не "пускатися на дно", а дбати треба про те, щоб
тая сила збільшилась. Тоді ніякі зловжитки на виборах, ніякі ворожі заходи тієї
сили не переможуть, вона виявиться у відповідній мірі. Боротьба партій при
виборах ведеться всюди на світі, а перемагає партія найдужча.
Погадаймо ж і се: адже,
заважано, чинено перешкоди на виборах — усім поступовцям, усім виборцям,
прихильникам іншої національності, опріч "истинно-русской"; одначе
якимсь-то чином пройшло і в 4-ту Думу — 15 депутатів-поляків, скілька жидів,
грузинів і інших. Навіть малесенька нація, така як киргизи, матиме своїх
заступників у Думі! Тільки "українського посланця" в нашому парламенті
не буде ні одного!
Чого ж можемо сподіватися
собі від того парламенту?..
Перше всього, чого взагалі
можна сподіватись від 4-ї Думи? Невідомо з якої речі, деякі часописи кажуть, що
4-та Дума все ж надійніша, ніж 3-тя, бо, мовляв, на сей раз поменшало число
правих депутатів. Але ж праві партії тільки трохи позміняли свої назви! Про що
ж тут "кращеє" говорити?!. Поступових депутатів тепер налічується на
442 душі — всього 140, менш, ніж було в 3-ій Думі.
Що ж до української
справи, то в 3-ій Думі все-таки мовбито був хоч один "наш"
українець-депутат — п. Лучицький, поставлений Києвом; не яка там з нього
користь була для нас, бо з нього був такий оборонець українських справ,
"як з клоччя батіг", ну та "все ж таки" можна було на того
"родом украинца", колишнього приятеля й товариша-громадянина
найвидатніших київських діячів-українців, покладати надії; в одповідний час
наші люди уважали себе в праві "підштурхнути" "свого
українського депутата": мовляв, "обізвися ж бо" за таку й таку
нашу справу!
А тепер і такого депутата
нема; отой "найбільший центр України", Київ, послав одного депутата
правого, а другого — хоч і поступового, відомого професора Іванова, але... не
українця, а росіянина, що стоїть хоч не праворуч від українців, та все-таки
збоку, і сподіватися, щоб його серце якось-то особливо трепеталося за тим, що
нам болить, звичайно, не можна.
А що ж говорити взагалі
про поступових депутатів-росіян, що понаїздять зовсім і не з України? Під час
якоїсь там пригоди вони можуть сказати про наші справи словами давньої байки:
"А мне плакать стать какая? Ведь я не здешняго прихода!"...
Треба ж нам збільшувати
свій "приход", тую свою парахвію. Власне тепер повинна особливо
зміцнитися ця думка. Тепер, коли ми побачили таке наше страмовище! Навіть
супроти киргизів — таке своє безсилля!
Біда наша в тім, що
українська свідомість не розійшлася широко. Що вона розпорошена поодинокими
зернами.
І як їх трудно знаходити,
ті замерзлі, порізнені зерна!
Трудно, а треба…
Олена Пчілка, "Викинуті
Українці: до жидівсько-української справи"
Немає коментарів:
Дописати коментар